Kwaliteitshandboek
Bureau Focus - Jeugdhulp
Voor Volwassenen heeft Bureau Focus een apart goedgekeurd en gepubliceerd kwaliteitsstatuut.
Dit kwaliteitshandboek is voor de jeugdhulp bij Bureau Focus en is gebaseerd op kwaliteitsstatuut GGZ-vrijgevestigden, gecombineerd met de visie van Bureau en elementen/ begrippen uit de jeugdhulp.
Algemene gegevens
Wie zijn wij:
Bij Bureau Focus kun je terecht voor behandeling en onderzoek voor zowel kinderen en jongeren als voor volwassenen. Doen wat nodig is, op een persoonlijke en betrokken manier. Daarbij vinden we het belangrijk zo min mogelijk wachtlijsten te hanteren. We benaderen ouders en kind op een gelijkwaardige en positieve manier.
We gebruiken wetenschappelijk bewezen interventies: inzichtgevend en krachtig. Doelgericht, met een no-nonsense houding, waarbij we de diepte en ook humor niet schuwen.
Gegevens Praktijk:
Naam praktijk: Bureau Focus
Naam regiebehandelaar/regiehulpverlener: Mandy Vellener, Tineke de Kok
E-mailadres:[email protected]
KvK nummer: 63905213
Website: www.bureaufocus.nl
AGB code praktijk: 94-062345
AGB-code M. Vellener: 94-014011
AGB-code T. de Kok: 94-014939
Lidmaatschappen: LVVP, NVGZP, VGCT, VEN
BIG-registraties M.Vellener: 89912417025 (GZ-psycholoog), 19912417016 (Psychotherapeut)
BIG-registratie T. de Kok: 19916706025 (GZ-psycholoog)
Werkzaam in: Regio Centraal Gelderland. Standplaats Huissen
Samenstelling van de praktijk:
Aan onze praktijk zijn de volgende zorg-verlenende medewerkers verbonden:
BIG-registraties M.Vellener: 89912417025 (GZ-psycholoog), 19912417016 (Psychotherapeut)
BIG-registratie T. de Kok: 19916706025 (GZ-psycholoog)
BIG-registaties F. Slangen: 19911073425 (GZ-psycholoog), 39911073416 (Psychotherapeut)
Registratie H. van Rijn: SKJ: 100008225
BIG-registraties N. van Wijchen: 49913846325 (GZ-psycholoog), 69913846316 (Psychotherapeut)
BIG-registratie M. Schekman: 39913851525 (GZ-psycholoog)
BIG-registraties M. Bex: 39913849425 (GZ-psycholoog), 59913849416 (Psychotherapeut)
BIG-registraties F. Wiersma: 49912173325 (GZ-psycholoog),
69912173316 (Psychotherapeut)
BIG-registratie N. Spaanjaars: BIG 99919508725 (GZ-psycholoog)
Plan van aanpak behandeling Bureau Focus
Visie
Wij zien psychologische behandeling als een middel om de persoonlijke doelen van het kind en zijn/haar omgeving te bereiken. Daarbij zien wij ‘gezondheid’ niet als een klachten-vrij leven, maar als voldoende draagkracht van het kind en diens omgeving om met problemen in het leven om te gaan. Daarbij hanteren wij de 6 pijlers van de positieve gezondheid: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren.
We gebruiken diverse vragenlijsten om zo doelgericht en ook zo kortdurend mogelijk te werken en om de resultaten te kunnen meten. Ook gebruiken wij een tevredenheidsvragenlijst zodat wij steeds op kwaliteit en tevredenheid van onze cliënten en omgeving kunnen sturen.
Wij vinden het belangrijk om het systeem van cliënten te betrekken bij het intakeproces en de behandeling. Zodat we de krachten en mogelijkheden van het systeem kunnen onderzoeken en deze in kunnen zetten om de weerbaarheid, draagkracht en zelfredzaamheid van het systeem te bevorderen.
Aanbod
Behandeling:
Angst (traumagerelateerd, sociaal, specifiek)
Stemming (somberheid, stemmingswisselingen)
Emotionele problemen
Gedragsproblemen
Woede beheersing problemen
ADHD
Autisme spectrum stoornis
Sociale problemen
Echtscheidingsproblematiek
Problemen binnen het systeem/ interactie
Onderzoek/ diagnostiek:
Intelligentieprofiel (met sterkte en zwakte analyse)
Aandacht en concentratie
ADHD
Autisme spectrum stoornis
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Schoolobservaties
Thuisobservaties/ interacties
Adviesgesprekken (ouders, kinderen, school)
Systeemonderzoek
Methodieken: cognitieve gedragstherapie (o.a. Acceptenance en Commitment Therapie), EMDR, schematherapie, EFFT gezinstherapie en familietherapie.
Proces van intake en behandeling
In de intakefase wordt de GZ-psycholoog en/of orthopedagoog en de systeemtherapeut betrokken. Zo wordt getracht een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de ontwikkeling, het gedrag, het perspectief en de vraag van het kind en ouder(s) in diens omgeving. Na de intakefase wordt in een multidisciplinair overleg (MDO) (Klinisch psycholoog/psychotherapeut, GZ-psycholoog, orthopedagoog en systeemtherapeut) de bevindingen van de intake besproken. Waarbij vooral het versterken van de mogelijkheden van het kind en de veerkracht van het gezin centraal staat. De GZ-psycholoog, orthopedagoog en systeemtherapeut werken hierbij nauw samen om de gewone aspecten van het gezinsleven te versterken wat een positief effect heeft op de ontwikkeling van het kind. We hanteren hierbij een integrale aanpak, zowel thuis, op school als buitenshuis. In het behandelplan staan de 6 pijlers van de positieve gezondheid (Lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren) centraal. Na de intakefase wordt het behandelplan samen met het kind en diens omgeving opgesteld. We werken ambulant, kortdurend, waarbij we doen wat nodig is. In het behandelplan worden behandeldoelen SMART beschreven en staat het bevorderen van de zelfstandigheid van het kind en diens omgeving centraal. Ook wordt in het behandelplan een nauwkeurige inschatting opgenomen over tijdspad en intensiteit van de behandeling. Elke 3 maanden wordt het behandelplan in het MDO geëvalueerd en ten minste 6 weken voor de afloop van de indicatie. Wanneer doelen niet bereikt zijn wordt dit onderbouwd en waar nodig aangepast. Ook wordt steeds kritisch bekeken of onze inzet nodig is en waar mogelijk wordt de zorg afgeschaald. Evaluatie geschiedt mondeling en middels vragenlijsten (ROM, tevredenheidsonderzoek)
Samenwerking en afschalen en overdragen zorg
We werken we nauw samen met POH’s, huisartsen, jeugdartsen, maatschappelijkwerkers en leerkrachten van scholen, het sociaalwijkteam, jeugdbescherming en jeugdcoaches. Ook is er een nauw samenwerkingsverband met Puberact in Elst. Waar nodig schalen we in overleg zorg af of dragen we zorg over. We sluiten regelmatig fysiek aan bij intercollegiaal overleg zoals de planbespreking van GO! (Gezond Onderweg). om de samenwerkings lijnen kort te houden. Huisartsen en POH’s bellen regelmatig voor consultatie overleg om te kijken of hulp nodig is en welke hulp dan passend kan zijn. Medewerkers nemen deel aan diverse intervisiegroepen en zijn lid van diverse beroepsverenigingen zoals de SKJ, LVVP en NVGZP. Ook hebben we meegedaan aan “Tha Bus on Tour” in Bemmel (project waarin jongeren die te maken hebben gehad met jeugdhulp leerlingen voorlichten over jeugdhulp.
Patiënt/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij de huisarts of crisisdienst. Wij hebben geen specifiek afspraken met een ggz-crisisdienst.
Wij hebben met alle betrokken gemeentes uit Regio Centraal Gelderland een contract.
Kwaliteitswaarborg
Wij voldoen aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit onze beroepsregistraties, specialismes en/ of branche/beroepsverenigingen:
Intervisie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van onze beroepsvereniging
De link naar de websites hiervan:
www.lvvp.nl
www.nvgzp.nl
www.skj.nl
Al onze medewerkers van afdeling Jeugd zijn SKJ geregistreerd.
Verklaring omtrent gedrag
Iedere medewerker van Bureau Focus beschikt over een verklaring omtrent gedrag van maximaal 3 jaar oud.
Klanttevredenheid
Bureau Focus hecht zeer veel belang aan klanttevredenheid. Aan het eind van een behandeling vragen wij aan cliënt en (bij jongeren t/m 16 jaar) aan de clientvertegenwoordiger om een klanttevredenheidslijst (CEM) in te vullen, zodat we goed zicht hebben op de tevredenheid van de client(vertegenwoordiger). Alle beoordelingen <7 en alle specifieke toelichtingen worden hierbij intern besproken waarbij er wordt gekeken waar eventueel bijgestuurd moet worden. Klanttevredenheid wordt ook altijd in het afrondend gesprek besproken.
Routine Outcome Measurement (ROM)
Bureau Focus vindt het belangrijk om effect, tevredenheid en verloop van de behandeling te kunnen monitoren om zelf te kunnen sturen op de inzet van behandeling. Ook vanuit de gemeente ligt er de eis om informatie aan te leveren zodat er in de regio meer gestuurd kan worden op het resultaat van de geboden ondersteuning om zo samen met zorgaanbieders te werken aan kwaliteitsontwikkeling. Daarom wordt er binnen Bureau Focus gemeten op 3 outcome indicatoren:
Uitval
Uitval wordt gemeten d.m.v. een aantal categorieën welke gebaseerd zijn op het invulformat resultaatsturing CRS. Hierin wordt per cliënt vastgelegd wat de reden van beëindiging is a.d.h.v. 6 categorieën die door de professional ingevuld worden:
Cliënttevredenheid
Clienttevredenheid wordt gemeten d.m.v. een gevalideerde vragenlijst: CEM (Cliënt Ervarings Monitor). Deze vragenlijst meet o.a. de van de cliënt m.b.t. het startgesprek, het zich gehoord voelen, tevredenheid m.b.t. samenwerking tussen hulpverleners. Ook meet de CEM hoe nuttig de client de hulp heeft ervaren a.d.h.v. een cijfer welke loopt van 1 (‘niks aan gehad’) tot 10 (‘heel veel aan gehad’), en is er ruimte voor vrije invulling vanuit de cliënt(vertegenwoordiger).
Afhankelijk van de leeftijd wordt de CEM jongeren versie of CEM ouder versie, ingevuld door de cliënt en/of cliëntvertegenwoordiger:
De CEM wordt digitaal opgestuurd via Embloom, een e-health platform waardoor uitkomsten beveiligd verzonden kunnen worden en uitkomsten direct na invullen digitaal inzichtelijk zijn in het dossier van de cliënt. De CEM wordt maximaal 21 dagen na het eindgesprek opgestuurd.
Doelrealisatie
Doelrealisatie wordt gemeten a.d.h.v. 4 categorieën:
1. Helemaal niet mee eens
2. Niet mee eens
3. Mee eens
4. Helemaal mee eens.
Daarnaast wordt binnen het (eind)evaluatiegesprek ook mondeling de vraag gesteld en wat de cliënt aan de hulp heeft gehad, en wordt er zonodig afspraken of advies vastgelegd wanneer de cliënt (nog) niet zonder hulp verder kan.
1. Helemaal mee eens, ik heb geen verdere hulp nodig.
2. Mee eens, voor nu heb ik geen verdere hulp nodig maar ik verwacht dat ik later nog wel eens om hulp aan zal kloppen.
3. Niet mee eens, ik heb nog hulp nodig maar wel minder. Met een lichtere vorm van hulp red ik het goed.
4. Helemaal niet mee eens, ik een eenzelfde soort hulp of meer/zwaardere hulp nodig.
In het (eind)evaluatieverslag wordt altijd vastgelegd wat er nodig is om het goed te laten (blijven) gaan en wordt zonodig vastgelegd welke lichtere/zwaardere hulp nodig is voor het vervolg.
Per cliënt wordt een waarde ingevuld in het format (het invulformat resultaatsturing Inkoop SDCG, zie bijlage 3). Deze waarde komt tot stand door van de begin- en eindmeting de waarden te converteren naar een T-score. De T-score van begin en eind laten zien welke ontwikkeling er is. De ontwikkeling wordt weergegeven in een RCI waarde (reliable change index), waardoor voor alle instrumenten dezelfde schaal wordt gebruikt om aan te duiden welke mate van vooruitgang er is geboekt. Het gaat hierbij om:
-1: Verslechtering
0: Doelen niet behaald
+1: Doelen deels behaald
+2: Doelen geheel behaald
Het beoordelen en invullen van deze categorieën maakt onderdeel uit van het (eind)evaluatiegesprek en wordt vastgelegd op het evaluatieformulier. Aangezien het hier om louter cliëntinformatie gaat betreft het geen harde meetresultaten maar geeft het wel een indicatie van de kwaliteit van het behandeltraject en zet het de cliënt aan tot reflectie op de doelen.
Klachten- en geschillenregeling en medezeggenschap
Onze cliënten kunnen met klachten over onze behandeling terecht bij: In eerste instantie kunnen cliënten hun klachten met de betreffende therapeut bespreken. We zullen proberen er samen uit te komen. Ook kunnen clienten hun klacht bespreken met de klachtenfunctionaris Tineke de Kok. Ze kunnen mailen naar: [email protected]. Indien dat onvoldoende oplevert kunnen cliënten contact opnemen met een vertrouwenspersoon van het AKJ. Deze is bereikbaar via tel. (088) 555 1000 of [email protected]. U kunt ook direct via de site van het AKJ een klachtenformulier invullen: https://www.akj.nl/ouders/klacht/?d=ouders. Of kan contact worden opgenomen met met Stichting Kwaliteitsregister Jeugd. https://skjeugd.nl/tuchtrecht/klachten/ik-heb-een-klacht/
Neem bij twijfel contact op met uw gemeente.
De cliënt(vertegenwoordiger) wordt tijdens de intake en via de website op de hoogte gesteld van de klachtenregeling.
Klachtenjaarverslag
Bureau Focus stelt jaarlijks een openbaar klachtenjaarverslag/klachtenlijst op en publiceert dit op zijn website. In dit klachtenjaarverslag/klachtenlijst staat beschreven:
Regeling bij vakantie en calamiteiten
Cliënten kunnen tijdens afwezigheid contact leggen met de verwijzer of een collega van Bureau Focus.
Wij regelen overdracht middels een telefonisch contact met de verwijzer of collega.
Afsluiting/nazorg
Wij bespreken met de cliënt / systeem de resultaten van de behandeling/begeleiding en de mogelijke vervolgstappen.
De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt.
Als een (vervolg)behandeling nodig is, geven wij hierover gericht advies aan de verwijzer. Wij informeren de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt.
Omgang met clientgegevens en verantwoording
Wij vragen altijd om toestemming van de cliënt/ systeem bij het delen van gegevens met -niet bij de behandeling betrokken- professionals.
ln situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruiken wij de daartoe geldende richtlíjnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld.
Wij leveren op verzoek van het CBS beleidsinformatie aan.
Wij leveren op verzoek van de contractgemeenten beleidsinformatie aan de daarvoor aangewezen organisatie.
Wij maken een jaarverslag over de naleving van de jeugdhulp.
Wij verklaren dat we ons houden aan de wettelijke kaders van onze beroepsuitoefening, handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ík dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld.
Naam: Tineke de Kok en Mandy Vellener
Datum: 23-1-2020
Bureau Focus - Jeugdhulp
Voor Volwassenen heeft Bureau Focus een apart goedgekeurd en gepubliceerd kwaliteitsstatuut.
Dit kwaliteitshandboek is voor de jeugdhulp bij Bureau Focus en is gebaseerd op kwaliteitsstatuut GGZ-vrijgevestigden, gecombineerd met de visie van Bureau en elementen/ begrippen uit de jeugdhulp.
Algemene gegevens
Wie zijn wij:
Bij Bureau Focus kun je terecht voor behandeling en onderzoek voor zowel kinderen en jongeren als voor volwassenen. Doen wat nodig is, op een persoonlijke en betrokken manier. Daarbij vinden we het belangrijk zo min mogelijk wachtlijsten te hanteren. We benaderen ouders en kind op een gelijkwaardige en positieve manier.
We gebruiken wetenschappelijk bewezen interventies: inzichtgevend en krachtig. Doelgericht, met een no-nonsense houding, waarbij we de diepte en ook humor niet schuwen.
Gegevens Praktijk:
Naam praktijk: Bureau Focus
Naam regiebehandelaar/regiehulpverlener: Mandy Vellener, Tineke de Kok
E-mailadres:[email protected]
KvK nummer: 63905213
Website: www.bureaufocus.nl
AGB code praktijk: 94-062345
AGB-code M. Vellener: 94-014011
AGB-code T. de Kok: 94-014939
Lidmaatschappen: LVVP, NVGZP, VGCT, VEN
BIG-registraties M.Vellener: 89912417025 (GZ-psycholoog), 19912417016 (Psychotherapeut)
BIG-registratie T. de Kok: 19916706025 (GZ-psycholoog)
Werkzaam in: Regio Centraal Gelderland. Standplaats Huissen
Samenstelling van de praktijk:
Aan onze praktijk zijn de volgende zorg-verlenende medewerkers verbonden:
BIG-registraties M.Vellener: 89912417025 (GZ-psycholoog), 19912417016 (Psychotherapeut)
BIG-registratie T. de Kok: 19916706025 (GZ-psycholoog)
BIG-registaties F. Slangen: 19911073425 (GZ-psycholoog), 39911073416 (Psychotherapeut)
Registratie H. van Rijn: SKJ: 100008225
BIG-registraties N. van Wijchen: 49913846325 (GZ-psycholoog), 69913846316 (Psychotherapeut)
BIG-registratie M. Schekman: 39913851525 (GZ-psycholoog)
BIG-registraties M. Bex: 39913849425 (GZ-psycholoog), 59913849416 (Psychotherapeut)
BIG-registraties F. Wiersma: 49912173325 (GZ-psycholoog),
69912173316 (Psychotherapeut)
BIG-registratie N. Spaanjaars: BIG 99919508725 (GZ-psycholoog)
Plan van aanpak behandeling Bureau Focus
Visie
Wij zien psychologische behandeling als een middel om de persoonlijke doelen van het kind en zijn/haar omgeving te bereiken. Daarbij zien wij ‘gezondheid’ niet als een klachten-vrij leven, maar als voldoende draagkracht van het kind en diens omgeving om met problemen in het leven om te gaan. Daarbij hanteren wij de 6 pijlers van de positieve gezondheid: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren.
We gebruiken diverse vragenlijsten om zo doelgericht en ook zo kortdurend mogelijk te werken en om de resultaten te kunnen meten. Ook gebruiken wij een tevredenheidsvragenlijst zodat wij steeds op kwaliteit en tevredenheid van onze cliënten en omgeving kunnen sturen.
Wij vinden het belangrijk om het systeem van cliënten te betrekken bij het intakeproces en de behandeling. Zodat we de krachten en mogelijkheden van het systeem kunnen onderzoeken en deze in kunnen zetten om de weerbaarheid, draagkracht en zelfredzaamheid van het systeem te bevorderen.
Aanbod
Behandeling:
Angst (traumagerelateerd, sociaal, specifiek)
Stemming (somberheid, stemmingswisselingen)
Emotionele problemen
Gedragsproblemen
Woede beheersing problemen
ADHD
Autisme spectrum stoornis
Sociale problemen
Echtscheidingsproblematiek
Problemen binnen het systeem/ interactie
Onderzoek/ diagnostiek:
Intelligentieprofiel (met sterkte en zwakte analyse)
Aandacht en concentratie
ADHD
Autisme spectrum stoornis
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Schoolobservaties
Thuisobservaties/ interacties
Adviesgesprekken (ouders, kinderen, school)
Systeemonderzoek
Methodieken: cognitieve gedragstherapie (o.a. Acceptenance en Commitment Therapie), EMDR, schematherapie, EFFT gezinstherapie en familietherapie.
Proces van intake en behandeling
In de intakefase wordt de GZ-psycholoog en/of orthopedagoog en de systeemtherapeut betrokken. Zo wordt getracht een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de ontwikkeling, het gedrag, het perspectief en de vraag van het kind en ouder(s) in diens omgeving. Na de intakefase wordt in een multidisciplinair overleg (MDO) (Klinisch psycholoog/psychotherapeut, GZ-psycholoog, orthopedagoog en systeemtherapeut) de bevindingen van de intake besproken. Waarbij vooral het versterken van de mogelijkheden van het kind en de veerkracht van het gezin centraal staat. De GZ-psycholoog, orthopedagoog en systeemtherapeut werken hierbij nauw samen om de gewone aspecten van het gezinsleven te versterken wat een positief effect heeft op de ontwikkeling van het kind. We hanteren hierbij een integrale aanpak, zowel thuis, op school als buitenshuis. In het behandelplan staan de 6 pijlers van de positieve gezondheid (Lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren) centraal. Na de intakefase wordt het behandelplan samen met het kind en diens omgeving opgesteld. We werken ambulant, kortdurend, waarbij we doen wat nodig is. In het behandelplan worden behandeldoelen SMART beschreven en staat het bevorderen van de zelfstandigheid van het kind en diens omgeving centraal. Ook wordt in het behandelplan een nauwkeurige inschatting opgenomen over tijdspad en intensiteit van de behandeling. Elke 3 maanden wordt het behandelplan in het MDO geëvalueerd en ten minste 6 weken voor de afloop van de indicatie. Wanneer doelen niet bereikt zijn wordt dit onderbouwd en waar nodig aangepast. Ook wordt steeds kritisch bekeken of onze inzet nodig is en waar mogelijk wordt de zorg afgeschaald. Evaluatie geschiedt mondeling en middels vragenlijsten (ROM, tevredenheidsonderzoek)
Samenwerking en afschalen en overdragen zorg
We werken we nauw samen met POH’s, huisartsen, jeugdartsen, maatschappelijkwerkers en leerkrachten van scholen, het sociaalwijkteam, jeugdbescherming en jeugdcoaches. Ook is er een nauw samenwerkingsverband met Puberact in Elst. Waar nodig schalen we in overleg zorg af of dragen we zorg over. We sluiten regelmatig fysiek aan bij intercollegiaal overleg zoals de planbespreking van GO! (Gezond Onderweg). om de samenwerkings lijnen kort te houden. Huisartsen en POH’s bellen regelmatig voor consultatie overleg om te kijken of hulp nodig is en welke hulp dan passend kan zijn. Medewerkers nemen deel aan diverse intervisiegroepen en zijn lid van diverse beroepsverenigingen zoals de SKJ, LVVP en NVGZP. Ook hebben we meegedaan aan “Tha Bus on Tour” in Bemmel (project waarin jongeren die te maken hebben gehad met jeugdhulp leerlingen voorlichten over jeugdhulp.
Patiënt/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij de huisarts of crisisdienst. Wij hebben geen specifiek afspraken met een ggz-crisisdienst.
Wij hebben met alle betrokken gemeentes uit Regio Centraal Gelderland een contract.
Kwaliteitswaarborg
Wij voldoen aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit onze beroepsregistraties, specialismes en/ of branche/beroepsverenigingen:
Intervisie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van onze beroepsvereniging
De link naar de websites hiervan:
www.lvvp.nl
www.nvgzp.nl
www.skj.nl
Al onze medewerkers van afdeling Jeugd zijn SKJ geregistreerd.
Verklaring omtrent gedrag
Iedere medewerker van Bureau Focus beschikt over een verklaring omtrent gedrag van maximaal 3 jaar oud.
Klanttevredenheid
Bureau Focus hecht zeer veel belang aan klanttevredenheid. Aan het eind van een behandeling vragen wij aan cliënt en (bij jongeren t/m 16 jaar) aan de clientvertegenwoordiger om een klanttevredenheidslijst (CEM) in te vullen, zodat we goed zicht hebben op de tevredenheid van de client(vertegenwoordiger). Alle beoordelingen <7 en alle specifieke toelichtingen worden hierbij intern besproken waarbij er wordt gekeken waar eventueel bijgestuurd moet worden. Klanttevredenheid wordt ook altijd in het afrondend gesprek besproken.
Routine Outcome Measurement (ROM)
Bureau Focus vindt het belangrijk om effect, tevredenheid en verloop van de behandeling te kunnen monitoren om zelf te kunnen sturen op de inzet van behandeling. Ook vanuit de gemeente ligt er de eis om informatie aan te leveren zodat er in de regio meer gestuurd kan worden op het resultaat van de geboden ondersteuning om zo samen met zorgaanbieders te werken aan kwaliteitsontwikkeling. Daarom wordt er binnen Bureau Focus gemeten op 3 outcome indicatoren:
- Uitval
- Clienttevredenheid
- Doelrealisatie
Uitval
Uitval wordt gemeten d.m.v. een aantal categorieën welke gebaseerd zijn op het invulformat resultaatsturing CRS. Hierin wordt per cliënt vastgelegd wat de reden van beëindiging is a.d.h.v. 6 categorieën die door de professional ingevuld worden:
- Beëindiging volgens plan
- Voortijding: in overeenstemming
- Voortijdig: eenzijdig door cliënt
- Voortijding: eenzijdig door aanbieder
- Wegens externe omstandigheden
- Wegens overlijden cliënt
Cliënttevredenheid
Clienttevredenheid wordt gemeten d.m.v. een gevalideerde vragenlijst: CEM (Cliënt Ervarings Monitor). Deze vragenlijst meet o.a. de van de cliënt m.b.t. het startgesprek, het zich gehoord voelen, tevredenheid m.b.t. samenwerking tussen hulpverleners. Ook meet de CEM hoe nuttig de client de hulp heeft ervaren a.d.h.v. een cijfer welke loopt van 1 (‘niks aan gehad’) tot 10 (‘heel veel aan gehad’), en is er ruimte voor vrije invulling vanuit de cliënt(vertegenwoordiger).
Afhankelijk van de leeftijd wordt de CEM jongeren versie of CEM ouder versie, ingevuld door de cliënt en/of cliëntvertegenwoordiger:
- < 12 jaar: cliëntvertegenwoordiger vult in (CEM ouders eind hulp)
- 12-16 jaar: cliënt en cliëntvertegenwoordiger vullen beide is, afzonderlijk van elkaar (CEM jongeren einde hulp en CEM ouders eind hulp)
- >16 jaar: cliënt vult in (CEM jongeren eind hulp)
De CEM wordt digitaal opgestuurd via Embloom, een e-health platform waardoor uitkomsten beveiligd verzonden kunnen worden en uitkomsten direct na invullen digitaal inzichtelijk zijn in het dossier van de cliënt. De CEM wordt maximaal 21 dagen na het eindgesprek opgestuurd.
Doelrealisatie
Doelrealisatie wordt gemeten a.d.h.v. 4 categorieën:
- Zonder hulp verder kunnen
1. Helemaal niet mee eens
2. Niet mee eens
3. Mee eens
4. Helemaal mee eens.
Daarnaast wordt binnen het (eind)evaluatiegesprek ook mondeling de vraag gesteld en wat de cliënt aan de hulp heeft gehad, en wordt er zonodig afspraken of advies vastgelegd wanneer de cliënt (nog) niet zonder hulp verder kan.
- Na beëindiging geen nieuwe hulp
1. Helemaal mee eens, ik heb geen verdere hulp nodig.
2. Mee eens, voor nu heb ik geen verdere hulp nodig maar ik verwacht dat ik later nog wel eens om hulp aan zal kloppen.
3. Niet mee eens, ik heb nog hulp nodig maar wel minder. Met een lichtere vorm van hulp red ik het goed.
4. Helemaal niet mee eens, ik een eenzelfde soort hulp of meer/zwaardere hulp nodig.
In het (eind)evaluatieverslag wordt altijd vastgelegd wat er nodig is om het goed te laten (blijven) gaan en wordt zonodig vastgelegd welke lichtere/zwaardere hulp nodig is voor het vervolg.
- Probleemafname
- <11 jaar: cliëntvertegenwoordiger (SDQ-o)
- 11-16 jaar: cliënt (SDQ-j) en cliëntvertegenwoordiger (SDQ-o)
- >16 jaar: cliënt (SDQ-j)
Per cliënt wordt een waarde ingevuld in het format (het invulformat resultaatsturing Inkoop SDCG, zie bijlage 3). Deze waarde komt tot stand door van de begin- en eindmeting de waarden te converteren naar een T-score. De T-score van begin en eind laten zien welke ontwikkeling er is. De ontwikkeling wordt weergegeven in een RCI waarde (reliable change index), waardoor voor alle instrumenten dezelfde schaal wordt gebruikt om aan te duiden welke mate van vooruitgang er is geboekt. Het gaat hierbij om:
- Sterke verbetering
- Enige verbetering
- Stabilisatie
- Enige verslechtering
- Sterke verslechtering
- Doelen behaald
-1: Verslechtering
0: Doelen niet behaald
+1: Doelen deels behaald
+2: Doelen geheel behaald
Het beoordelen en invullen van deze categorieën maakt onderdeel uit van het (eind)evaluatiegesprek en wordt vastgelegd op het evaluatieformulier. Aangezien het hier om louter cliëntinformatie gaat betreft het geen harde meetresultaten maar geeft het wel een indicatie van de kwaliteit van het behandeltraject en zet het de cliënt aan tot reflectie op de doelen.
Klachten- en geschillenregeling en medezeggenschap
Onze cliënten kunnen met klachten over onze behandeling terecht bij: In eerste instantie kunnen cliënten hun klachten met de betreffende therapeut bespreken. We zullen proberen er samen uit te komen. Ook kunnen clienten hun klacht bespreken met de klachtenfunctionaris Tineke de Kok. Ze kunnen mailen naar: [email protected]. Indien dat onvoldoende oplevert kunnen cliënten contact opnemen met een vertrouwenspersoon van het AKJ. Deze is bereikbaar via tel. (088) 555 1000 of [email protected]. U kunt ook direct via de site van het AKJ een klachtenformulier invullen: https://www.akj.nl/ouders/klacht/?d=ouders. Of kan contact worden opgenomen met met Stichting Kwaliteitsregister Jeugd. https://skjeugd.nl/tuchtrecht/klachten/ik-heb-een-klacht/
Neem bij twijfel contact op met uw gemeente.
De cliënt(vertegenwoordiger) wordt tijdens de intake en via de website op de hoogte gesteld van de klachtenregeling.
Klachtenjaarverslag
Bureau Focus stelt jaarlijks een openbaar klachtenjaarverslag/klachtenlijst op en publiceert dit op zijn website. In dit klachtenjaarverslag/klachtenlijst staat beschreven:
- Hoeveel klachten zijn ingediend.
- Welke klachten zijn ingediend (beschrijving van de klacht, incl. het thema van de klacht).
- De afhandelingstermijn (per klacht).
- De wijze waarop de klachten zijn afgehandeld (per klacht).
- De wijze van communicatie en opvolging van de klachten (per klacht).
- Welke verbetermaatregelen naar aanleiding van de klachten zijn genomen (per klacht).
Regeling bij vakantie en calamiteiten
Cliënten kunnen tijdens afwezigheid contact leggen met de verwijzer of een collega van Bureau Focus.
Wij regelen overdracht middels een telefonisch contact met de verwijzer of collega.
Afsluiting/nazorg
Wij bespreken met de cliënt / systeem de resultaten van de behandeling/begeleiding en de mogelijke vervolgstappen.
De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt.
Als een (vervolg)behandeling nodig is, geven wij hierover gericht advies aan de verwijzer. Wij informeren de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt.
Omgang met clientgegevens en verantwoording
Wij vragen altijd om toestemming van de cliënt/ systeem bij het delen van gegevens met -niet bij de behandeling betrokken- professionals.
ln situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruiken wij de daartoe geldende richtlíjnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld.
Wij leveren op verzoek van het CBS beleidsinformatie aan.
Wij leveren op verzoek van de contractgemeenten beleidsinformatie aan de daarvoor aangewezen organisatie.
Wij maken een jaarverslag over de naleving van de jeugdhulp.
Wij verklaren dat we ons houden aan de wettelijke kaders van onze beroepsuitoefening, handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ík dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld.
Naam: Tineke de Kok en Mandy Vellener
Datum: 23-1-2020